Hoe kritisch mag je zijn op de werkvloer?

Fokke-en-Sukke-zeiken-anoniem-webpages-afTegenwoordig zijn we allemaal heel open en eerlijk tegen elkaar. Misschien in Nederland nog wel iets meer dan in het buitenland als ik de laatste tijd het nieuws over internationale handel lees. Maar hoe kritisch mag je zijn voordat het ongepast is? Het antwoord heb ik ook niet hoor, ik vraag het jullie.

Normen

Ik werkte onlangs aan een project bij een opdrachtgever waar een IT collega in het zonnetje werd gezet om een mooie prestatie. Ik had een lovend stuk geschreven voor op het intranet, maar tot mijn schrik kwamen daar al snel hele kritische noten op van collega’s. Zo kritisch dat ik vond dat er een norm werd overschreden. Maar wat is dan die norm? Wat is maatschappelijk geaccepteerd? Hoe kritisch mag je zijn op een collega voordat het persoonlijk wordt? Voordat je iemand kapot maakt?

Ik vind dat een moeilijke vraag. Misschien is dat wel voor iedereen verschillend. Als ik om me heen zie op de sportvelden, dan gaat het daar soms heftig aan toe. Wat er niet naar de scheidsrechters en tegenpartij soms wordt geroepen is soms niet mis. Je kent het vast wel. Maar daar wordt maatschappelijk al veel over gezegd. Ik zie dat het zich nu ook langzaam aan naar de werkvloer verplaatst. Veel bedrijven hebben nu mooie en handige tools om intern informatie met elkaar te delen. Maar je kunt er ook je kritiek uiten. Niet eens altijd anoniem, maar dat lijkt mensen soms niet te deren.

Social media

Ik ben een groot voorstander van interne sociale media, kennisdelen en samenwerken. Mijn credo is ‘become one’, als in samen in een organisatie staan voor een gemeenschappelijke kennis- en expertise omgeving. Maar betekent dat dan dat je ook elkaar op deze sociale media openlijk mag bekritiseren? En tot waar mag je kritisch zijn? En waar is het niet meer gepast? Moeten we hier wellicht nieuwe regels voor afspreken?

Interne sociale media kan je als organisatie niet meer loslaten en aan de medewerkers overlaten. Je zult bepaalde afspraken moeten maken, normen en waarden moeten afspreken en elkaar daar ook op moeten kunnen aanspreken. Als je het loslaat wordt het niet alleen een rommeltje, je loopt er ook het gevaar dat er gepest wordt, dat mensen zich te kritisch gaan uitlaten over collega’s of over prestaties van een collega. En dat zou jammer zijn. Want ik weet zeker dat interne sociale media daar niet voor is bedoeld!

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *