Zonder gebruik geen succes

stenenintrofinalJe kent vast het plaatje wel van Dilbert over samenwerken met SharePoint? Toen ik in 2008 b-comm oprichtte was juist dit een van mijn grootste drijfveren: je kunt wel een prachtige SharePoint omgeving inrichten, maar je moet mensen ook leren wat samenwerken is. Deze parallel kun je doortrekken naar eigenlijk alle nieuwe tools en applicaties die in een organisatie worden geïntroduceerd.

Zeker in 2008 was het invoeren van SharePoint als samenwerkplatform nog best ingewikkeld en eigenlijk is het nu nog niet veel beter. Ook kennisdelen blijft iets wat niet van nature gaat. Nog altijd wordt een SharePoint implementatie vaak gezien als iets heel complex. Terwijl we nu vinden dat nieuwe technologie intuïtief moet zijn. Je moet het zo kunnen gebruiken, zonder al te veel uitleg! Leuk, maar is dit wel reëel?

Ik ben een groot voorstander van nieuwe software oplossingen, apps en tools. Iets uitproberen op basis van mijn intuïtie is mij op het lijf geschreven en een handleiding sla ik altijd graag over in plaats van open. Toch is het soms niet anders en moet je wel degelijk leren hoe je het beste uit een nieuwe oplossing kunt halen. Gewoon, omdat er teveel nieuwe dingen in zitten die je anders niet zou weten. En als je het niet weet, gebruik je het ook niet. Toch? En zo is het ook met SharePoint en veel andere, prachtige software tools die je kunnen helpen in je dagelijkse werk. Daar zitten facetten aan die je moet leren, moet inzien en moet snappen om ze te kunnen gebruiken. Om te kunnen samenwerken bijvoorbeeld. Of om te kunnen zoeken door alle aanwezige kennis en expertise.

Gemiste benefits

Waar deze blog mee begon is de reden waarom ik b-comm oprichtte. Een afgeleide reden is dat ik het intrinsiek zonde vind als je een nieuwe applicatie, tool of app in je bedrijf introduceert, deze niet wordt gebruikt. Of als er maar een heel klein deel van wordt gebruikt. Onjuist of onvoldoende gebruik levert veel gemiste ‘benefits’ op, zowel benefits in toegevoegde waarde voor de organisatie als in harde euro’s. Maar zeker ook in gebruiksgemak voor de medewerkers: bijvoorbeeld sneller en slimmer kunnen werken. Als er geen benefits zitten aan nieuwe tools investeert toch niemand erin?

Bij mijn opdrachtgevers zie ik dat het niet meer altijd IT is die innovaties voorstelt, gelukkig. Veelal worden IT projecten door de business geïnitieerd en dan is het snel(ler) duidelijk welk voordeel de gebruiker er van heeft. Dan is het niet zo moeilijk mensen mee te krijgen in het accepteren van de nieuwe manier van werken. Daar waar IT het initiatief neemt tot een verbetering, ligt het soms wat complexer. IT heeft namelijk niet altijd de juiste ‘pers’ in het bedrijf (‘technisch, langzaam, complex, snappen het niet’), waardoor er – nog voordat er iets is gedaan al – een negatief beeld kan zijn. Toegegeven, dit is een beetje zwart-wit misschien, het kan ook anders. Toch zal IT in veel gevallen meer aan communicatie en acceptatie moeten doen om een nieuwe applicatie geaccepteerd te krijgen door de organisatie en de medewerkers.

Communicatie

En dat is gelijk een mooi bruggetje naar mijn vakgebied: IT Communicatie. Want communicatie is niet meer los te denken van IT! Alles wat IT doet dat zichtbaar is in de organisatie heeft communicatie nodig. Door aandacht te vragen voor de innovatie, door mensen te enthousiasmeren over de aankomende verandering. Maar met name door aan te geven welk business voordeel de verandering heeft. Want ook hier geldt: als er geen voordeel voor de organisatie in zit, heeft het geen nut! En als dat allemaal goed is gedaan, dan is het zaak de gebruikers mee te krijgen. Om zo goed mogelijk gebruik te maken van wat je ze hebt aangeboden. Zodat je samen met de business het voordeel optimaal kunt laten zien!

Mooi vak he?

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *